Eutanasi.

Någon annan som också tycker att eutanasi inte borde ses som något dåligt!?
Eutanasi hjälper människor som är kroniskt sjuka och i smärtor att slippa från sitt konstanta lidande. De blir fullproppade med mediciner och liknande, för att ändå aldrig bli friska.
Jag såg för länge sedan en dokumentär om en man som hette Jocke, som hade varit med om en bilolycka, och nu bl.a. var tvungen att sitta i rullstol och ha ett rör att andas för honom. Han skulle aldrig kunna bli frisk. Hurdant liv är det egentligen? Han försökte flera gånger få röret att lossna från sin hals eller bad någon stänga av respiratorn, men lyckades aldrig. Han reste slutligen till antingen Nederländerna eller Schweiz, jag kommer inte ihåg vilketdera land, för att få en värdig död m.h.a. eutanasi. Han orkade helt enkelt inte längre. Han ville dö, och fick göra det med värdigheten i behåll. Han bad alla att ha på sig färgglada kläder till hans begravning, eftersom det inte var någon dag av sorg, utan en av glädje.
Jag blev själv väldigt berörd av denna dokumentär, och jag tror att det var den som gjorde att jag helt klart är för eutanasi. Visst finns det nackdelar med eutanasin, t.ex. så tror jag inte att den kanske ännu är redo att tillämpas i Norden. Men allt i sinom tid.

Vad tycker ni - är eutanasi bra eller dåligt?

Kommentarer
Postat av: funbun

Svårt framför allt. Men när man är dödssjuk tycker jag absolut att det kan vara berättigat

2010-04-12 @ 12:50:56
URL: http://funbun.blogg.se/
Postat av: Em

Jag är för dödshjälp. Självklart måste det finnas ett restriktivt regelverk som ser till att det inte kan bli fel, till ex att det verkligen är den som själv är sjuk som utan påverkan bestämmer och att det är ingående samtal och information innan.



Dödshjälp finns indirekt i Sverige i dag. Jag har flera exempel, men jag tar ett. En kvinna 85år har cancer i magen, hon opereras, men de upptäcker att det har spridit sig så mycket att de bara syr igen. Sen håller de henne nedsövd och efter två dygn dör hon. Inte pga cancer, men under tiden hon var nedsövd fick hon vare sig hjärtmedicin eller andra mediciner hon behövde för att överleva. Inte en enda familjemedlem eller andra tycker det är fel och ingen pratar om det. Synd att det måste göras i skymundan bara.

2010-04-12 @ 14:21:59
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Hillevi

Rent generellt anser jag att man ju ska ha makten över sitt liv och sin död, tror inte att någon som väljer att avsluta sitt liv så är helt klar över vad man vill. Men som Em säger det måste finnas restriktioner. Det är olagligt att begå självmord i Sverige, det komplicerar väl till saken ytterligare.

2010-04-12 @ 20:12:52
URL: http://ihuvudetpahillevi.blogg.se/
Postat av: anne

Nog ska man ha rättet till sitt liv och till sin död. Problemet blir väl att när du väl önskar din död, så är du inte kapabel att genomföra det utan hjälp.



Vad som sedan är dödshjälp kan diskuteras, tex det Em beskriver. Man kan kanske fråga sig om utsättandet av vätska, näring, onödiga mediciner i livets slutskede är dödshjälp, när det faktiskt är viktigt för att göra döden lindrigare, hela systemet stängs ju ner. Men frågan gällande dödshjälp handlar väl om aktiv hjälp snarare än passiv sådan.



Något jag funderar över är kommentaren från Hillevi; jag har aldrig hört att det skulle vara olagligt att begå självmord, kan det vara så?

2010-04-12 @ 20:48:27
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0