Jag är vegetarian. Du är mördare.

Jag har varit vegetarian i flera år redan. Alltför ofta stöter jag på olika felaktiga bilder av vegetarianer, t.ex. att vi oftare än andra skulle vara sjuka eftersom i kött finns det vitaminer och proteiner som "man bara kan få från kött". Nehej du. Som ett exempel kan vi ta sojabönor, som faktiskt har mer proteiner än nötkött. För att få i mig vitaminer äter jag bl.a. vitamintillskott i form av tabletter.
Inte alltför sällan får jag också höra "roliga" kommentarer för min vegetarism. Tydligen så missar jag sjuhelvetes mycket god mat bara för att jag inte äter kött, det har jag fått höra flera gånger. Jag tycker däremot att de som håller fast vid sitt älskade kött missar massor med god vegetarisk mat. Kött är ju liksom kött, hur mycket variation kan det egentligen finnas i det?
Människor behöver inte kött för att överleva, åtminstone inte i den utsträckning som de flesta idag äter av nämnd vara. Sju dagar i veckan med kött är absolut inte nödvändigt. Förr åt man inte heller så mycket kött som man gör idag. Kött är inte naturlig kost för oss människor.
Och sist men inte minst, den viktigaste orsaken till varför jag är vegetarian: djuren. Jag är en otrolig djurvän och hatar det faktumet att människan är alldeles för lat och själviskt för att bry sig om djuren. Djuren som blir till mat för människorna lider hela sitt liv, och sedan blir de brutalt slaktade. Se bara på de stackars grisarna som blev skållade levande. Vill du vara den som äter dessa grisars kött?
Ingen levande varelse borde få sin egen kropp uppäten. Hur hemskt är inte det? Skulle du kunna äta din hund, eller din katt? Nej!? Varför då en gris, eller en ko?

Nu ska jag gå och äta lite rester av min grönsaksrisotto. Peace out!



Kommentarer
Postat av: manda

SV; I know :D haha! nej men tack :)



Jag är också vegetarian, vart de i över 10 år och galet vad saker man fått och får höra. Bland annat att jag är den elaka då jag äter djurens mat, sen när äter djuren Quorn? Att folk inte kan ta reda på fakta innan de öppnar käften ;P Sen tror jag inte att sådär väldans många djur springer runt på salladsavdelningen i mataffären och käkar heller för den delen...

2010-04-14 @ 15:39:33
URL: http://rundfyrklant.blogg.se/
Postat av: E M E L I E & L I S A - VÅRT LIV I EN LITEN 1:A!

sv; finns så mkt sjukt folk googlar på :D

2010-04-14 @ 15:40:25
URL: http://skeppargatan.blogg.se/
Postat av: Carolina

Men om man inte är veg. kan man ju äta mer än vad man kan när man är veg. Samma sak om man inte äter kolhydrater t.ex. så kan man ju inte äta lika mkt som när man äter kolhydrater. Det är ju bara enkel matte.

Man kan ju äta vegetariskt fast man inte är vegetarian.



Jag älskar kött och kan lätt äta en helgrillad fläskfilé med bara nävarna själv för det är så underbart gott!

2010-04-14 @ 20:05:13
URL: http://carolinamalmbogg.blogg.se/
Postat av: I love the 90's - 90-talsbloggen

Tvillingarna var mina favoriter :)



Ang. vegetariskt: Jag är snart färdigutbildad biolog men äter kött ändå. Jag väljer mycket fisk, kyckling (båda påverkar klimatet i mindre utsträckning än nötkött) och viltkött (från vår egna skog). Så mycket ekologiskt och närproducerat som möjligt. Det jag hatar med köttindustrin är hur djuren behandlas. Och jag har svårt för människor som vägrar inse att kött inte växer i frysdisken.. Men jag tycker att man fortfarande kan äta kött om man väljer bra alternativ :)

2010-04-15 @ 14:25:24
URL: http://framtidendatiden.blogg.se/
Postat av: sigg

håller med dig helt! fattar inte att folk kan ha samvete att äta kött. för man får ju anta att alla vet vart det kommer ifrån...

2010-04-15 @ 14:26:25
URL: http://shareware.blogg.se/
Postat av: Grönsaks rättigheterna

JAha men har du någonsin tänk på hur grönsakerna känner sig när dom rycks stycks hackas bara för att fylla nån stollig vegetarian som tror den gör rätt?



Fan det är så synd att idioter som ni verkligen tror att ni gör nån skillnad i samhället och att desutom eran syn på matcirkeln är både skev och förvrängd.



Köttätare ala Rovdjur finns ju till för att få balans ute i naturen och det måste ni acceptera hur hemskt det än låter, naiva personer borde inte få rätt att utrycka sig om inte ens förstår att det bra att djur äter varandra.



Jag får lust att komma till nån veg konsär eller nått liknade och roffa i mig kött av alla slag och bjuda runt och ge fingret åt dom som tar åt sig.

2010-09-17 @ 18:03:29
Postat av: Christina

Jag är inte vegetarian... men jag dömmer dig inte. Jag tycker synd om djuren! Men inte tillräckligt för att sluta äta kött... Det är fel av dig att säga att det inte är rätt att äta kött. I PRINCIP ALLA DJUR ÄTER NÅGOT ANNAT DJUR. T.ex ett lejon äter en zebra. En orm äter en råtta/mus. Hajar äter sälar. Björnar äter fisk (lax). Varför kan inte vi oxå få äta andra djur då*!?? fattar inte!! O.O



Sen behöver man inte slakta så brutalt som dom gör.. och pälsar och annat skit behöver inte finnas!! MEN VI MÄNNISKOR SKAAAAA FÅ ÄTA KÖTT UTAN ATT BLI DÖMDA -.-''

2010-11-17 @ 19:30:41
Postat av: Christina

Föresten så är kött VISST en naturlig kost för människan!! på vilken planet bor du på? :O Vi är köttätare...

2010-11-17 @ 19:33:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0