Hellre barnarbete än prostitution.

Jag köpte lite kläder på H&M igår. När jag stod i kassan i kön för att betala kom jag att tänka på: "Var det inte H&M som för några år avslöjades för att utnyttja barn till arbete?" Jag hann bara tänka den tanken innan det var min tur i kassan, och jag köpte ju naturligtvis kläderna.
Men jag fortsatte reflektera över detta, och första tanken så var ju att jag skulle ha velat slänga kläderna på tanten i kassan och skrika att hon jobbar för ett företag vars hjärta verkar vara gjort av kall sten. Om nu ett företag kan ha ett hjärta. Men när jag tänkte närmare på detta, vad är bättre? Att ett barn får jobba, för en verkligt dåligt lön, visserligen, eller att det får stå på gatan och sälja sig själv? Jag finner det första mer lockande.
De företag som använder sig av barnarbete skulle ju gärna få betala mer till de stackars barnen, men ändå så stöder jag hellre barnarbetet än att jag vet att barnen inte får någonstans att jobba och istället är tvungen att arbeta med något som kanske kan få dem dödade. Barnarbete it is!
Man måste välja det bästa av det värsta helt enkelt.



Kommentarer
Postat av: chuck - make up artist

va kul, ja gör d! :)

2010-04-15 @ 12:16:46
URL: http://chuuck.blogg.se/
Postat av: NothingButLost

Ja, det kan man fundera på.. ;)

2010-04-15 @ 14:47:04
URL: http://nothingbutlost.blogg.se/
Postat av: Olivia

Jag håller med dig till viss del.

Eller nej jag håller med dig om allt du skrev, förutom att barnen kan bli dödade om dem säljer sex. Jo visst det kan dem ju bli och det är vekligen för jävligt att barn måste göra sånt. MEN det finns faktiskt jobb där barn kan bli så sjuka att dem dör. Som t.ex. dem som jobbar på tobaksfälten där dem får gå och spruta gift, i värsta fall får dem spruta gift utan ens en gasmask eller liknande på sig.

Inte för att detta har med just H&M's kläder att göra (jag handlar själv på H&M) men det finns faktiskt jobb där barn oxå kan komma till skada.

(fast det är förjävligt att barn ibland måste sälja sex, då blir man ju skadad både fysiskt och psykiskt)



Och till något annat. Jag såg ditt inlägg om att du är vegitarian.

Jag vill själv bli vegitarian, men det är bara det att jag har sjukt svårt för att äta grönsaker och sånt. Men det skulle känns jävla bra att veta att man räddar livet på några djur.

Frågan är bara är det svårt att bli vegitarian? Jag är ju ganska ung...

Din blogg är bra (Y) :)

2010-08-06 @ 18:23:07
URL: http://chickenbitch.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0